دین جامعه انسان علم ثروت

آدرس آی پی:
سیستم عامل:
نسخه: بیت
اندازه تصویر:

دین جامعه انسان علم ثروت

دین همیشه در صحنه هست، فقط باید دید

صفحه خانگی اضافه به علاقمندی ها نقشه سایت
تبلیغات
تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید

تصویر روز


 

امکانات دیگر

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 937
تعداد مطالب : 18
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 

تقویم

تبلیغات

دیکشنری آنلاین



معرفی سایت به دوستان

 
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:


Powered by ParsTools

لینک دوستان

لیست سایت های علمی
دانلود کتب شیخ احمد دیدات
دانلود کتاب در باب عرفان
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دین و جامعه روز و آدرس sociareligion.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بانک عکس و گرافیک
طراحی وب
قالب وبلاگ
پارس تولز
قالب بلاگفا

نویسندگان

خوش آمدید
تبلیغات
موضوع: <-PostCategory-> | نویسنده: سلمان

بسم الله الرحمن الرحيم

س1:- چرا خداوند تعالي مخلوقات را آفريده است؟

جــ :- هدف آز آفرينش مخلوقات يکتا پرستي خداوند است.

خداوند مي فرمايد: )وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ( الذاريات: 56.

ترجمه: «من جن و انسانها را جز براي پرستش خود نيافريده ام.»

س2:- معناي عبادت يا پرستش چيست؟

جــ :- عبادت اسم جامعي است که بر همه اقوال و اعمال ظاهري و باطني که خداوند به آن راضي و خوشنود مي شود اطلاق مي گردد.

س3:- چگونه خداوند تعالي را عبادت کنيم؟

جــ :- خداوند تعالي را بايد مطابق اوامرش و اوامر پيامبرش عبادت کنيم. پيامبر r مي فرمايند: «آنکه عملي را انجام دهد که شريعت ما آنرا تأييد نمي کند پس مردود است» صحيح مسلم.

س4:- عبادت با چه شروطي قبول مي گردد؟

جــ :- عبادت با دو شرط قبول مي گردد: 1:- اخلاص نيت در عبادت و دوري از ريا 2:- موافقت آن باشريعت خداوند تعالي.

س5:- معناي اخلاص نيت چيست؟

جــ :- معناي اخلاص نيت اينست که هدف مسلمان از گفتار و عمل چه ظاهري و يا باطني رضامندي خداوند تعالي باشد چنانکه خداوند ميفرمايد:

) وَمَا أُمِرُوا إِلا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاء( البينة: 5.

ترجمه: «و دستور داده نشده است به ايشان مگر آنکه مخلصانه و حقگرايانه خداوند را بپرستند»

س6:- ديني که خداوند به پيروي آن امر کرده است کدام است؟

جــ :- ديني که خداوند به پيروي آن امر کرده است اسلام است.

چنانکه خداوند ميفرمايد: ) إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ ( آل عمران: 19.

ترجمه «در حقيقت دين ((معتبر و پسنديده)) نزد خداوند دين اسلام است»

س7:- معناي اسلام چيست؟

جــ :- اسلام يعني تسليم شدن به خداوند بي همتا و به اوامر و نواهي او گردن نهادن و دوري از شريک آوردن به الله است.

س8:- اسلام چند رکن (بنا) دارد؟

جــ  :- اسلام پنج رکن دارد که عبارت اند از:

1:- گواهي دادن برکلمة شهادت «لا اله الا الله محمد رسول الله»

2:- نماز خواندن.

3:- زکات دادن.

4:- روزه گرفتن ماه رمضان.

5:- حج کردن خانة خداوند « اگر توان آنرا داشته باشد»

س9:- دليل ارکان اسلام چيست؟

جــ :- دليل آن حديث جبرئيل است هنگاميکه از پيامبرr در بارة مسايل دين پرسيد. «. . . جبرئيل گفت: اي محمد! مرا از اسلام خبر ده. رسول الله r فرمود: «اسلام اينست که شهادت دهي اينکه معبود بر حقي جز الله نيست و محمد فرستادة خداست و نماز برپا داري و زکات بدهي و رمضان را روزه بگيري و اگر توانايي داشتي به حج خانة خدا بروي . . .» نزد مسلم

س10:- معناي لا اله الا الله چيست؟

جـــ :- يعني هيچ معبودي بر حق جز الله تعالي نيست، پس چنانکه در پادشاهي الله تعالي کسي شريک نيست همانطور در عبادت نيز کسي باوي شريک نميباشد.

س11:- معناي محمد رسول الله چيست؟

جـــ :- معناي محمد رسول الله اينست که مسلمان به نبوت و رسالت او از اعماق قلب ايمان داشته باشد و درين گواهي قلب و زبانش باهم موافق باشد. و آنچه از اخبار گذشته و آينده را که آن حضرت r خبر داده است تصديق نمايد. اوامر وي را بر خود فرض بداند و از نواهي وي بپرهيزد. پيرو شريعت وي باشد و فيصله هاي او را باکمال رضائيت قبول کند. و بداند که طاعت پيامبر r طاعت خداوند تعالي است و نافرماني او نافرماني الله تعالي است زيرا آنحضرت u از جانب او تعالي بسوي بندگانش فرستاده شده است.

س12:- اگر شخصي يکي از ارکان پنجگانة اسلام را انکار کند، يا از بعضي اين ارکان سرکشي کند، حکم چنين اشخاص از نظر شريعت چيست؟

جـــ :- اين چنين اشخاص از ديدگاه شريعت اسلامي کافر شمرده شده در صف مستکبرين مانند ابليس و فرعون قرار گرفته است و مانند کفار و طاغوت ها باوي تعامل صورت مي گيرد.

س13:- مقام و منزلت نماز در اسلام را بيان نمائيد.

جـــ :- نماز مقام و منزلت بزرگي را در بين ساير عبادات دارا مي باشد، نماز مرز فاصل بين اسلام و کفر است از اينجاست که در اداي آن تشويق و ترغيب زيادي صورت گرفته است، و ترک کننده آن در معرض خطر قرار دارد.

نماز عبادتي است که در تمامي اديان آسماني گذشته وجود داشته است زيرا در تربيت و اصلاح نفس نقش مهمي دارد.

پيامبر r مي فرمايند: « اولين عملي که بنده در روز قيامت در مورد آن محاسبه مي شود نماز اوست، اگر درست بود بدون شک کامياب و رستگار گرديد و اگر فاسد و نادرست شد همانا هلاک و زيانکار گرديد. . .» نزد ترمذي.

س14:- حکم ترک کنندة نماز فرض چيست؟

جـــ :- نماز ستون اسلام است و مرزي ميان کفر و اسلام شمرده شده است، پيامبر r  ميفرمايند: « عهد و پيماني که ميان ما و آنها (منافقين) است عبارت از نماز مي باشد و کسيکه آن را ترک نمود به تحقيق کافر شده است» نزد ترمذي

چنانکه روايت شده است که اصحاب و ياران محمد r  ترک هيچ عملي را بجز نماز کفر نمي شمردند. نزد ترمذي

علما در مورد سرنوشت ترک کنندة نماز اختلاف نظر دارند، ليکن اکثريت آنان بر اين عقيده اندکه اگر شخصي بدون عذر شرعي و از روي تنبلي نماز را از وقت تعين شده اش تأخير کند مرتکب گناهي بزرگي شده است پس بايد حاکم از او بخواهد که توبه کند و دوباره مرتکب اين جرم بزرگ نشود، اگر توبه نکرد نظر به حکم قرآن کشته شود، خداوندميفرمايد: )فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ( التوبة: 5.

ترجمه: « پس اگر توبه کنند ـ منافقين ـ و برپا دارند نماز را و بدهند زکات را پس بگذاريد راه ايشان را»

و اگر کسي نماز را از روي انکار ترک کند کافر بوده و مرتد گرديده و بايد کشته شود.

س15:- آيا پدران و مادران مسؤليت دارند تا فرزندان شان را به اداي نماز امر نمايند؟

جــ :- بلي، والدين مسؤليت بزرگي را درين مورد بدوش دارند و در نزد خداوند با آنان محاسبه خواهد شد، پيامبر r امتش را چنين توصيه مي نمايند: « اولاد خود را در هفت سالگي به نماز امرنمائيد و در ده سالگي آنها را بخاطر ترک نماز بزنيد و خوابگاه شان را جدا کنيد» نزد ابوداود.

پس بر اولياي امور اطفال لازم است تا کودکان را اعم از پسر و دختر در هفت سالگي به نماز امر نمايند، و در ده سالگي او را توصيه کنند، و در صورت لزوم بخاطر تأديب او را بزنند، تا طفل به اداي نماز عادت بگيرد و در نتيجه وقتي بالغ مي شود و نماز بر او فرض مي گردد با سهولت و با رغبت و کمال ميل خود به اداي نماز روي مي آورد.

س16:- ثروتمندي از دادن زکات امتناع مي ورزد حکم چنين اشخاص از نظر شريعت اسلامي چيست؟

جـــ :- اگر ثروتمندي از دادن زکات امتناع ورزيد بر حاکم لازم است تا از راه زور و فشار زکات را از آنها بستاند و اگر نيروي جنگي داشتند بايد با آنها بجنگد تا زکات را بدهند.

« از ابوهريره رضي الله عنه روايت شده که چون رسول الله r  وفات يافتند و ابوبکر صديق رضي الله عنه خليفه بود عدة از مردم عرب به کفر گرويدند و از دادن زکات امتناع ورزيدند، ابوبکر صديق رضی الله عنه  فرمود: سوگند به خدا با کسي ميجنگم که ميان نماز و زکات فرق ميگزارد زيرا زکات حق مال است»  بخشي از حديث متفق عليه.

س17:- کسانيکه  از دادن زکات امتناع مي ورزند در روز آخرت چه سزائي دارند؟

جــ  :- پيامبر r مي فرمايند: « هيچ صاحب طلا و نقرة نيست که حق آن (زکاتش) را از آن تأديه نکند، مگر اينکه در روز قيامت برايش تخته هائي از آتش ساخته شده و در آتش جهنم داغ گرديده پهلو و پيشاني و پشتش بدان داغ کرده مي شود روزي که به اندازة پنجاه هزار سال است تا در ميان بندگان حکم صورت گرفته و او راهش را بسوي بهشت يا دوزخ ببيند . . .» نزد مسلم.

به همين ترتيب صاحبان اموال تجارت و مواشي و زمينداراني که از کشت و زرع زمينهاي شان استفاده مي کنند بايد زکات و يا عشر آنرا بپردازند.

س18:- شريعت اسلامي در مورد ترک کنندگان روزه چه حکم مي کند؟

جـــ :- کسانيکه در گرفتن روزه تنبلي مي کنند و به بهانه هاي دروغين ميخواهند از عملي کردن اين فريضة خداوندي شانه خالي کنند، حاکم يا نائب او مسؤليت دارد چنين اشخاص را باز پرس کند و او را جزاي سنگين بدهد تا عبرت و پند براي او و ديگران گردد.

س19:- لطفاً در بارة فضيلت روزه گرفتن معلومات دهيد؟

جــ :- پيامبر r  ميفرمايند: «کسي که رمضان را از روي ايمان و اخلاص روزه گيرد گناهان گذشته اش آمرزيده ميشود» متفق عليه

همچنان r  فرمودند: «خداوند عزوجل مي فرمايد: «هر عملي فرزند آدم چند برابر مي شود، نيکي به ده برابرش تا هفتصد برابرش، الله تعالي فرمود: مگر روزه که همانا از براي من است و من بدان پاداش مي دهم، شهوت و طعام خود را به دستور من مي گزارد و براي روزه دار دو شادي است يک شادي در وقت افطارش و يک شادي در وقت ملاقات با پروردگارش و سوگند که بوي دهن روزه دار در نزد خداوند متعال از بوي مشک بهتر است» نزد مسلم

س20:- منزلت حج در اسلام را بيان کنيد؟

جـــ :- حج در تمام عمر مسلمان يکبار بروي فرض ميگردد پس لازم است در اداي آن تأخير و تنبلي نکند، خداوند ميفرمايد: )وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ( ال عمران: 97.

ترجمه: «و حق خداست بر مردم که خانة او را حج کنند هر که توانايي رفتن به سوي آنرا دارد – از جهت اسباب راه – وهر که کافر شود پس بي گمان خداوند از عالميان بي نياز است»

همچنان پيامبر r  ميفرمايند: «کسي که حج کند و فحش گويي نکرده و فسق ننمايد، مانند روزي که مادرش او را زائيده بود (بيگناه) باز مي گردد» متفق عليه

س21:- کدام حج مورد پذيرش خداوند است؟

جــ :- حج با شروط ذيل مورد قبول قرار ميگردد:

1:- ماليکه با آن حج ميکند بايد حلال و پاک باشد.

2:- خاص بخاطر رضاي خداوند و دور از هر گونه ريا، شهرت و نيکنامي باشد.

3:- گفتار و کردار بد را کنار گذاشته، از خصومات و مجادله با مسلمانان و اذيت آنها اجتناب ورزد و بسوي زنان نگاه نکند.

4:- از اعمال و سخنان بد گذشته توبه کند و حقوق مردم را دوباره به آنها بسپارد و با کسانيکه  خصومت و دشمني داشت معذرت خواسته آنان را راضي بسازد.

س22:- ايمان چيست؟

جـــ :- ايمان عبارت است از اقرار بزبان، تصديق با قلب و عمل نمودن با اعضاء.

س23:- ايمان چند رکن دارد؟

جـــ :- ايمان شش رکن دارد که عبارت اند از: 1:- ايمان بخداوند 2:- ايمان به فرشتگان 3:- ايمان به کتابهاي آسماني 4:- ايمان به پيامبران 5:- ايمان بروز آخرت 6:- ايمان به قدر (تقدير).

س24:- دليل ارکان ايمان را از قرآن کريم و حديث شريف بيان کنيد.

جـــ :- دليل ارکان ايمان از قرآنکريم فرمودة خداوند تعالي است:

 

 )لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ(. البقرة: 177. 

 

ترجمه: «نيست نيكو كاري آنكه متوجه كنيد روي خود را بطرف مشرق و مغرب و ليکن نيکوکاري آنست که بخدا و روز قيامت و فرشتگان و کتاب و پيامبران ايمان آورد»

 

)إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ( القمر: 49.           

 

ترجمه: « هر آئينه ما هر چيز را به اندازة لازم و از روي حساب و نظام آفريده ايم»

دليل ارکان ايمان از حديث، فرمودة آنحضرت r به جبرئيل u است «. .  جبرئيل گفت: پس مرا از ايمان خبر ده. فرمودند: اينکه ايمان بياوري به خدا و فرشتگان و کتابها و پيامبرانش و روز آخرت, و ايمان بياوري به قدر خيرش و شرش . . .» نزد مسلم

س25:- چگونه به خداوند تعالي ايمان داشته باشيم؟

جــ  :- ايمان به خداوند اينست که بنده از صميم قلب به وجود الله تعالي باور داشته باشد و بداند که او ذاتي است واحد و يکتا و بي همتا. هيچ چيزي بر او سبقت نکرده و نه بعد از فنا و نابودي جهان و کائنات غير از او چيزي باقي نمي ماند، خداوند بر همه چيز غالب است و هيچ چيزي بر او غالب نيست، همه چيزهاي پنهان به او آشکار است و اوست زنده و هميشه، بي نياز و بي مانند.

خداوند در الوهيت و ربوبيت و اسماء و صفات خود واحد و بي مثال است

س26:- توحيد الوهيت چيست؟

جــ  :- يگانه پنداشتن خداوند در پرستش را توحيد الوهيت گويند يعني عبادت با همه انواع آن خاص به الله تعالي است چنانکه خداوند مي فرمايد:

 ) وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ( الإسراء: 23.

 ترجمه : « پروردگار تو حکم کرد که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيکي کنيد»

س27:- توحيد ربوبيت چيست؟

جــ  :- يگانه دانستن خداوند در آفرينش کائنات را توحيد ربوبيت گويند يعني خداوند پروردگار، آفريدگار، و مُدبر همه چيز است، همه چيز بدست و تصرف اوست،  و به کمک ديگران ضرورت ندارد، خداوند مي فرمايد:

 

)وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا( الإسراء: 111. 

ترجمه: «بگو: حمد و سپاس خداوندي راست که براي خود هيچ فرزندي برنگزيده است و در فرمانروائي (جهان) شريکي انتخاب ننموده است و ياوري بخاطر ناتواني نداشته است، بنا بر اين او را به تعظيم ياد کن»

س28:- معناي توحيد اسماء و صفات چيست؟

جــ  :- توحيد اسماء و صفات اينست که مسلمان اعتقاد کامل و راسخ داشته باشد اينکه خداوند تعالي متصف به تمام صفات کمال بوده از همه نواقص و عيوب پاک و منزه است و بايد به تمام اسما و صفات خداوند تعالي طوريکه لايق و شايستة شأن اوست ايمان بياورد ، طوريکه خداوند در قرآن مجيد و پيامبر r در احاديث نبوي وصف نموده اند. مسلمان بايد بدون اينکه از کيفيت و چگونگي آن سوال کند به آن اوصاف ايمان بياورد و در مورد اثبات اين اسماء و صفات به هيچ نوع زيادت و يا نقص و يا تشبيه و يا تمثيل و يا انکار قايل نباشد خداوند مي فرمايد

 )لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ( الشوري: 11.

ترجمه«هيچ چيزي همانند خدا نيست و او شنوا و بينا است» چنانکه مي فرمايد: )وَلِلّهِ الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا( الأعراف: 18.

ترجمه: «خداوند داراي زيباترين نامها است پس او را به آن نامها بخوانيد» پيامبر r مي فرمايند: «خداوند داراي 99 اسم بوده، هر که آن را ياد کند داخل بهشت مي شود» متفق عليه.

س29:- معناي ايمان داشتن به فرشتگان (ملائکه) چيست؟

جـــ :- معناي ايمان داشتن به فرشتگان اينست که مسلمان به وجود آنها اعتراف داشته اعمال و وظائف مربوط به آنها را که در دنيا و آخرت بدوش دارند و انجام ميدهند تصديق کند.

س30:- چرا خداوند فرشتگان را آفريده است؟

جـــ :- خداوند فرشتگان را براي عبادت خودش و انجام اوامرش در کائنات آفريده است.

س31:- فرشتگان چه صفاتي دارند و از چه آفريده شده اند؟

 

جـــ :- فرشتگان در عالم غيب و پنهان مشغول طاعت و عبادت خداوند هستند و انسان آنها را به چشم مشاهده نميتواند و هيچ کس غير از خداوند تعداد و چگونگي آنها را نمي داند. خداوند آنها را از نور آفريده است و ميتوانند به اشکال مختلف خود را ظاهر سازند، فرشتگان داراي بالهاي هستند، بعضي از آنها دو بال و يا سه بال يا چهار بال و يا بالهاي بيشتري دارند مانند جبرئيل که ششصد بال دارد چنانکه رسول الله

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
تبلیغات